تبلیغات
فقه و حقوق اسلامی - احكام روابط زن و مرد نامحرم3
 
فقه و حقوق اسلامی
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مرتضی ملایی
مطالب اخیر
نویسندگان
  • محمدباقر شریعتى سبزوارى

  • در شماره هاى پیش روشن شد كه اصل برقرارى روابط میان محرم و نامحرم به طور كلى تحریم نشده است, چرا كه در جهان كنونى برقرارى ارتباطات به گونه معقول و مشروع ضرورت دارد و از لوازم لا ینفك زندگى اجتماعى محسوب مى شود. آنچه در اسلام ممنوعیت دارد, روابط نامشروع و بى ضابطه است, زیرا چنین روابطى ضربه جبران ناپذیرى بر عفت عمومى و زندگى شخصى و دینى انسان وارد مى كند.
    بر هر خردمندى روشن است كه حفظ ارزش هاى دینى و اخلاقى و صیانت از حریم عفاف, باعث مصونیت روحى, تقویت روحیه دینى و تحكیم نظام خانوادگى مى گردد; چنانچه بى بندوبارى در معاشرت ها, باعث گسستگى و اختلاف در نظام خانواده ها و تضعیف مبانى دینى و مذهبى مى شود.
    كشورهاى غربى كه روابط آزاد میان دو جنس مخالف را تجربه كرده اند, به نابسامانى هاى بسیارى گرفتار شده اند. با این كه در عصر حاضر روابط آزاد در كشورهاى غربى به صورت یك فرهنگ و اخلاق در آمده, با وجود آن از آفات و عواقب تلخ این آزادى در امان نیستند. به قول پروفسور فلاطورى, آلمانى ها آرزو دارند كه مثل ایرانى ها با بچه ها و خویشاوندان خود یك شب در كنار سفره بنشینند و غذاى دسته جمعى تناول كنند.
    آزادى روابط دو جنس مخالف فجایع هولناكى در غرب به بار آورده است, اما هر گاه مى خواهند به نحوى آن را محدود كنند, پسران و دختران جوان, پارلمان را محاصره كرده فریاد برمى آورند: مرگ بر محدودیت, زنده باد آزادى.
    به هر حال اینان اعتراف مى كنند كه بیست سال قبل اشتباه كردیم و نباید روابط پسرها و دخترها را آزاد اعلام مى كردیم, اما اكنون راه برگشتى نداریم 1.
    شایع ترین آفت آزادى بى حد و حصر روابط میان دختران و پسران, به وجود آمدن عشق و عاشقى هاى گاه خطرناك است, كه هم اكنون برخى خانواده ها در ایران با عوارض آن روبرو هستند.

  • محمدباقر شریعتى سبزوارى

  • در شماره هاى پیش روشن شد كه اصل برقرارى روابط میان محرم و نامحرم به طور كلى تحریم نشده است, چرا كه در جهان كنونى برقرارى ارتباطات به گونه معقول و مشروع ضرورت دارد و از لوازم لا ینفك زندگى اجتماعى محسوب مى شود. آنچه در اسلام ممنوعیت دارد, روابط نامشروع و بى ضابطه است, زیرا چنین روابطى ضربه جبران ناپذیرى بر عفت عمومى و زندگى شخصى و دینى انسان وارد مى كند.
    بر هر خردمندى روشن است كه حفظ ارزش هاى دینى و اخلاقى و صیانت از حریم عفاف, باعث مصونیت روحى, تقویت روحیه دینى و تحكیم نظام خانوادگى مى گردد; چنانچه بى بندوبارى در معاشرت ها, باعث گسستگى و اختلاف در نظام خانواده ها و تضعیف مبانى دینى و مذهبى مى شود.
    كشورهاى غربى كه روابط آزاد میان دو جنس مخالف را تجربه كرده اند, به نابسامانى هاى بسیارى گرفتار شده اند. با این كه در عصر حاضر روابط آزاد در كشورهاى غربى به صورت یك فرهنگ و اخلاق در آمده, با وجود آن از آفات و عواقب تلخ این آزادى در امان نیستند. به قول پروفسور فلاطورى, آلمانى ها آرزو دارند كه مثل ایرانى ها با بچه ها و خویشاوندان خود یك شب در كنار سفره بنشینند و غذاى دسته جمعى تناول كنند.
    آزادى روابط دو جنس مخالف فجایع هولناكى در غرب به بار آورده است, اما هر گاه مى خواهند به نحوى آن را محدود كنند, پسران و دختران جوان, پارلمان را محاصره كرده فریاد برمى آورند: مرگ بر محدودیت, زنده باد آزادى.
    به هر حال اینان اعتراف مى كنند كه بیست سال قبل اشتباه كردیم و نباید روابط پسرها و دخترها را آزاد اعلام مى كردیم, اما اكنون راه برگشتى نداریم 1.
    شایع ترین آفت آزادى بى حد و حصر روابط میان دختران و پسران, به وجود آمدن عشق و عاشقى هاى گاه خطرناك است, كه هم اكنون برخى خانواده ها در ایران با عوارض آن روبرو هستند.
    ییكى از نمونه هاى وحشتناك و شگفت آور, در یكى از شهرهاى ایران رخ داد. در سایه روابط آزاد, پسر و دخترى عاشق یكدیگر مى شوند و قصد مى كنند با هم ازدواج كنند, اما خانواده دختر با این ازدواج به مخالفت بر مى خیزند.
    این دو عاشق دیوانه تصمیم مى گیرند موانع ازدواج را از سر راهشان بردارند, بنابر این شبانه قرار مى گذارند كه پسر جوان به منزل دختر رفته و هر كس را كه بیرون آمد, با اشاره دختر, به قتل برساند. به ترتیب مادر, خواهر, برادر و پدر دختر را از پاى در مى آورد و آن گاه با هم فرار مى كنند; پس از چند روز دستگیر شده و به زندان روانه مى شوند.
    قاضى دادگاه براى قاتل (پسر) و مسبّب قتل (دختر) حكم اعدام صادر مى كند.
    این است ثمره آزادى بى حد و مرز و ولنگارى و بى بند و بارى در روابط دو جنس مخالف. اگر انسان عاقل در حكمت محدودیتى كه شارع مقدس مقرر نموده بیندیشد, هزاران درود به روح پاك رسول اكرمھ خواهد فرستاد; اما دریغا كه غفلت ها, غرب زدگى ها و هواهاى نفسانى نمى گذارند جوانان به دور از هواها و هیاهوها در فلسفه احكام دقیق شوند و با جان و دل این گونه محدودیت ها را پذیرا گردند.
    زمینه جذب و انجذاب
    پیش از طرح مسائل شرعى, مقدمه اى را بیان مى كنیم:
    فقها احكام را به دو قسم: احكام اولیه و احكام ثانویه تقسیم كرده اند. ممكن است موضوعى بنابر حكم اولیه جایز باشد, ولى بر اساس حكم ثانوى حرام گردد: مثلاً گفت و گوى زن و مرد اجنبى اگر توأم با قصد لذت نباشد, اشكالى ندارد; چنانچه نگاه به دست و گردى صورت بانوان بدون انگیزه حیوانى و شهوانى نیز مانعى ندارد; ولى اگر همین گفت و گوى معمولى باعث پیدایش عشق و علاقه شود, جایز نمى باشد. نشستن در شب نشینى ها در صورتى كه بانوان حجاب خود را كاملا مراعات كرده باشند و مردان هم با پوشش مناسب حاضر شوند و چشم چرانى و اختلاط نامشروع نیز در میان نباشد, به عنوان حكم اولى اشكالى ندارد, ولى اگر احتمال سقوط در فتنه و فساد در این نوع نشست ها قوى باشد, به عنوان حكم ثانوى حرام خواهد بود.
    اسلام براى حفظ ارزش هاى اخلاقى در هنگام ارتباطات گفتارى و رفت و آمدهاى خانوادگى, به زنان و مردان دستور داده كه پوشش مناسب داشته باشند, چرا كه اولاً:پوشش ویژه بانوان نیست, و ثانیاً: نوع لباس و جنس آن نیز در فرهنگ اسلامى موضوعیت دارد, زیرا در این صورت است كه ارتباطات سالم اجتماعى تأمین شده, عفت عمومى تحكیم یافته و از پیدایش زمینه هاى مفاسد اخلاقى جلوگیرى مى گردد. پس از ذكر این مقدمه, شایسته است به بعضى از احكام پوشش مرد و زن اشاره كنیم تا حدود و ثغور آن مشخص شود.
    1 ـ (پوشیدن لباس ابریشمى خالص براى مردان جایز نیست. اگر چه [كلاه و]عرق چین و یا بند شلوار باشد, خواه بیننده اى باشد یا نه و اگر هست, مرد باشد یا زن, محرم باشد یا نامحرم2.)
    2 ـ (اگر تمام یا نیمى از آستر لباسى از ابریشم خالص باشد, پوشیدن آن براى مرد جایز نمى باشد.3)
    3 ـ پوشیدن لباس طلا بافت و هر گونه زینت كه از جنس طلا باشد, براى مردان جایز نیست, و هم چنین حلقه طلا به دست كردن, یا زنجیر طلا به گردن انداختن, یا ساعت طلا و دگمه طلا و یا هر زینتى كه از جنس طلا باشد, براى مردها حرام و باعث بطلان نماز است. مردها باید بنابر احتیاط واجب از عینك طلا نیز دورى نمایند.4
    4 ـ (پوشیدن لباسِ مختص به مردان براى زنان و پوشیدن لباسِ مختص به زنان براى مردان بنابر احتیاط واجب جایز نیست 5).
    ممكن است گفته شود مسئله پوشش چه ربطى به معاشرت و روابط زن و مرد دارد؟
    در پاسخ باید گفت: نوع پوشش, در میان دو جنس مخالف و موافق جاذبه تولید كرده و انگیزه ایجاد ارتباط را تقویت مى كند. مضافاً این كه لباس ابریشمى و زینت كردن مردان با طلاجات, روحیه مردانگى را تضعیف و روحیه غمّازى و طنّازى را در آنان پرورش مى دهد. گر چه ما از فلسفه هاى علمى و اخلاقى این گونه احكام بى خبریم و بعضى با پیشرفت علوم مشخص مى شوند, ولى به وضوح دیده مى شود زنى كه لباس نظامى و یا مردانه مى پوشد, روحیه لطیف زن بودن را تا حدودى از دست مى دهد و پسر جوانى كه خود را با لباس ابریشم و طلاجات زینت مى كند, اطوار زنانه اش بیشتر از مردانگى اش مى شود.
    ییكى از علل مسئله كثیف هم جنس بازى و هم جنس گرایى و سایر انحرافات جنسى در میان زنان و مردان به كیفیت لباس و پوشش و خود آرایى آنان مربوط مى شود. بدین علت است كه: (برهنه كردن بدن به قصد لذت و ریبه در مقابل محارم (به استثناى همسر) یا مردان دیگر حرام است).6 همچنین (باز گذاشتن هر جاى بدن به قصد به حرام انداختن نامحرم حرام است).7 (مردها باید گذشته از پوشش شرمگاه ها, از باز گذاشتن مواضع بدن به قصد به حرام انداختن نامحرمان خوددارى نمایند).8بنابر این (اگر مردى [و پسر جوانى ]بازوها یا سینه و یا بدن خود را به قصد[جذب نامحرم] و یا آن كه نامحرمى به او نگاه كند, باز بگذارد و یا پیراهن نازك بدن نما بپوشد به قصد آن كه نامحرم به بدن او نگاه كند, حرام است و باید از آن اجتناب كند.9)
    البته فقها فرموده اند: پوشیدن لباس آستین كوتاه [به دلیل گرما و بدون انگیزه ناروا]براى مردها جایز است, ولى بر زن ها حرام است به بازوى مرد نامحرم بنگرند.
    سؤال: آیا مردها مى توانند در شرایطى كه مى دانند نامحرم به آن ها نگاه خواهد كرد مقدار بیشترى از بدن خود را كه مطابق معمول مى پوشانند, برهنه كنند؟
    پاسخ: (اگر به قصد به حرام انداختن نامحرم باشد حرام است, ولى اگر قصد و انگیزه در كار نباشد, در صورتى كه بداند به حرام مى افتند, بهتر است بپوشانند و با زیر پوش در برابر نامحرم قرار نگیرند10.)
    براى جلوگیرى از جذب و انجذاب زن و مرد و منتفى شدن زمینه ارتباط نامعقول و غیر ضرورى كه معمولاً به روابط نامشروع منجر مى شود, در پوشش زن سخت گیرى بیشترى شده است. اگر زنى تمام بدنش پوشیده باشد; نه مویى از او پیدا باشد و نه برجستگى هاى خاص بدن و اندامش به وسیله لباس هاى چسبان ظاهر شود, بى گمان هیچ مردى, اگر چه بوالهوس هم باشد, قصد طمع نمى كند و از معاشرت با او منصرف خواهد شد.
    البته مقصود این نیست كه تمام معاشرت ها با جنس مخالف, چه مجرد باشند و چه متأهل, به قصد شهوت است, بلكه مقصود این است كه زن جوان اگر پوشش كامل نداشته باشد در طى مجالست و معاشرت ها ممكن است گرفتار فردى بوالهوس شود و خطراتى برایش به بار آورد. از این رو مراجع مى فرمایند: (بر زنان واجب است تمام بدن خود را به استثناى وجه و كفین از نامحرم بپوشانند, مشروط به آن كه: اولاً, وجه و كفین آن ها زینت نداشته باشد و ثانیاً, كسى به قصد لذت و ریبه به وجه و كفین آن ها نگاه نكند11.) ولى اگر زن احساس كند كه نگاه هاى بعضى مردها آ لوده است, تمام دست و صورت خود را باید از چنین شخصى بپوشاند.
    نمایان ساختن كف پا, روى پا, قوزك و پاشنه پاى زنان در برابر مردان نامحرم جایز نیست; پس خانم ها و دوشیزه ها نمى توانند بدون جوراب در برابر نامحرم رفت و آمد و نشست و برخاست كنند, اگر چه نامحرم, برادر شوهر یا شوهر خواهر یا پسر عمه و یا پسر خاله آنان باشد.
    پاورقیها:
    1ـ به نقل از: صدر بلاغى, عدالت و قضا در اسلام, ص 110.
    11ـ همان, ص 97.
    2ـ امام خمینى, عروة الوثقى, شرایط لباس مصلى; سید مسعود معصومى, احكام روابط زن و مرد, ص 81.
    3ـ توضیح المسائل امام خمینى, مسئله 835 ; توضیح المسائل اراكى, مسئله 829.
    4ـ توضیح المسائل امام خمینى, مسئله 832; توضیح المسائل گلپایگانى, مسئله 84.
    5ـ سید مسعود معصومى, همان, ص 125.
    6ـ همان, ص 91.
    7ـ همان, ص 93.
    8ـ همان, ص 71.
    9ـ همان, ص 93.



    نوع مطلب :
    برچسب ها :
    لینک های مرتبط :
    نظرات ()
    یکشنبه 15 مرداد 1396 06:06 ب.ظ
    Awesome post.
    چهارشنبه 14 تیر 1396 10:02 ق.ظ
    Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person's website link on your page at appropriate place and other person will also do similar in favor of you.
    چهارشنبه 14 تیر 1396 12:00 ق.ظ
    Hi there just wanted to give you a brief heads up and let
    you know a few of the pictures aren't loading properly. I'm not sure why but I think its a linking issue.
    I've tried it in two different web browsers and both show the same results.
    یکشنبه 4 تیر 1396 10:31 ب.ظ
    چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی دلنشین اصل
    آیا واقعا نشستن درست با من پس از برخی از زمان.
    جایی در سراسر پاراگراف شما قادر به من مؤمن اما فقط برای بسیار در حالی
    که کوتاه. من هنوز کردم مشکل خود را با فراز در منطق و شما ممکن
    است را سادگی به کمک پر همه کسانی معافیت.
    در این رویداد شما که می توانید انجام من خواهد بدون شک بود
    تحت تاثیر قرار داد.
    جمعه 22 اردیبهشت 1396 02:51 ب.ظ
    This is a great tip especially to those new to the blogosphere.
    Simple but very precise info… Many thanks for sharing this one.
    A must read article!
     
    لبخندناراحتچشمک
    نیشخندبغلسوال
    قلبخجالتزبان
    ماچتعجبعصبانی
    عینکشیطانگریه
    خندهقهقههخداحافظ
    سبزقهرهورا
    دستگلتفکر





    آمار وبلاگ
    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :
    امکانات جانبی